Jak grać w grę karcianą Carpol?

Kliknij w przycisk poniżej, żeby pobrać instrukcję.

Zobacz wideoinstrukcje
Instrukcja gry Carpol

Gra jest bardzo prosta do opanowania! Podstawowa zasada gry to:

WEŹ JEDNĄ KARTĘ I ZAGRAJ JEDNĄ KARTĘ Z RĘKI!

Rodzaje kart
Musimy zacząć od tego, że w grze jest 5 rodzajów kart (poniżej spis), ale zostaną one wyjaśnione później.

KARTY CELÓW (CEL)
KARTY FANTÓW (FANT)
KARTY SABOTAŻYSTÓW (SABOTAŻYSTA)
KARTY AKCJI (AKCJA)
KARY NOWA ZASADA (NOWA ZASADA)


Jak już wiesz jakie karty występują w grze to zaczynamy grę! Postępuj zgodnie z krokami poniżej, żeby rozegrać pierwszą partię!.

Krok 1
Potasuj wszystkie karty i połóż talię na środku stołu - logiem Carpol do góry, tak żeby nie było widać treści pierwszej karty.

Krok 2
Rozdaj każdemu graczowi po 3 karty z talii.

Uwaga: Jeżeli na pierwszych trzech kartach, którykolwiek gracz wylosował Kartę SABOTAŻYSTY to odkłada wszystkie karty do talii, tasuje talię i dobiera karty jeszcze raz.

Pamiętaj! Gracz nie może rozpocząć gry z kartą SABOTAŻYSTY.

Krok 3 - Pierwsza tura!

Gracz, który zaczyna wykonuje teraz dwa kroki:
Najpierw gracz musi dobrać jedną kartę z talii (nie można pominąć).
Następnie gracz musi zagrać jedną kartę z ręki (nie można pominąć).

Zagranie karty polega na położeniu jej na stole (dotyczy to kart FANTÓW, CELÓW, SABOTAŻYSTÓW i NOWYCH ZASAD) lub użyciu jej (dotyczy to tylko kart AKCJI, które po użyciu gracz odrzuca).

Krok 4
Następny gracz robi to samo, chyba, że zasady gry się zmieniły tj. poprzedni gracz zagrał na stół np. kartę NOWEJ ZASADY.

Uwaga: O ile nie zmienią się zasady, każdy kolejny gracz musi zrobić dokładnie to samo czyli dobrać jedną kartę i zagrać jedną kartę. Ale uwaga! Karty NOWYCH ZASAD zmieniają zasady gry i może być tak, że pierwszy gracz zagrał kartę NOWEJ ZASADY i od następnej kolejki kolejny gracz będzie musiał dobrać więcej kart niż jedna lub zagrać więcej kart niż jedna.






Tura gracza
Każdą turę gracza można podzielić na 4 etapy.

Dobierz 1 kartę (lub więcej kart jeżeli karty NOWYCH ZASAD mówią inaczej).

Zagraj 1 kartę (lub więcej kart jeżeli karty NOWYCH ZASAD mówią inaczej).

Jeżeli karty NOWYCH ZASAD wprowadzają limit kart w rękach to odrzuć karty do tego limitu.

Jeżeli karty NOWYCH ZASAD wprowadzają limit FANTÓW to odrzuć wybrane FANTY tak aby nie przekraczać limitu.


Karta FANT
Jeżeli chcesz zagrać kartę FANT połóż ją przed sobą na stole.
Zagrane Karty FANT zawsze leżą przed graczami odkryte.
Pamiętaj! Posiadanie dużej ilości FANT zwiększa szansę na wygraną w grze.


Karta NOWA ZASADA
Karty NOWA ZASADA zmieniają podstawową zasadę gry (czyli zasadę dobierz 1 kartę i zagraj 1 kartę).

Jeżeli gracz zagra kartę NOWA ZASADA to kładzie tę kartę na środku stołu i od tej chwili zasady ulegają zmianie - często będzie to wymagać od tego gracza zastosowanie się do tej karty jeszcze w tej samej turze! (np. gracz musi dobrać 2 karty, żeby mieć 3 karty na ręku)

Kart NOWA ZASADA mogą znajdować się na stole w większej ilości niż 1 - wtedy wszystkie karty NOWA ZASADA obowiązują.

Jeżeli na stole miałyby znaleźć się dwie wykluczające karty NOWA ZASADA np. karta dobierz 2 karty w turze i karta dobierz 3 karty w turze - to należy odrzucić starszą kartę NOWA ZASADA, tak aby karty NOWA ZASADA nie wykluczały się wzajemnie.






Karta CEL - Uwaga! Tylko jedna na stole.
Karta CEL mówi o tym, jakie karty FANT należy zebrać aby wygrać grę.

Gra zaczyna się bez karty CEL na stole czyli żaden gracz nie może wygrać, dopóki jakiś gracz - w swojej turze - nie położy karty CEL na stole.

Jeżeli chcesz zagrać kartę CEL to połóż ją na środku stołu i odrzuć poprzedni CEL (jeżeli był) - od teraz którykolwiek gracz posiadający na stole (nie w ręku) przed sobą karty spełniające wymagania karty CEL wygrywa grę.

Karta CEL dotyczy każdego gracza w grze.

Wygrywa gracz, który zbierze karty zawarte na karcie CEL - gracz wygrywa w dowolnym momencie gry, nawet w trakcie tury innego gracza.


Karta AKCJA
Karty AKCJA są kartami jednorazowymi!
Po zagraniu karty AKCJA należy odłożyć ją do stosu kart odrzuconych.
Karty AKCJA często wymagają wykonania kilku czynności - wszystkie czynności wykonane w ramach karty AKCJA liczą się jako zagranie jednej karty.


Karty SABOTAŻYSTA

Karty SABOTAŻYSTA przeszkadzają w wygranej. Dopóki gracz ma na stole kartę SABOTAŻYSTA nie może wygrać, chyba, że karta celu uwzględnia kartę SABOTAŻYSTA jako element wygranej.
Jeżeli gracz bierze nową kartę z talii i wylosuje kartę SABOTAŻYSTA to od razu go zagrywa (kładzie przed sobą na stole obok kart fantów). Następnie gracz bierze jeszcze jedną kartę. Dotyczy to również sytuacji w których gracz dobiera karty poprzez karty AKCJA.

Uwaga! W odróżnieniu od kart FANT, w przypadku kart SABOTAŻYSTA gracz nie decyduje czy chce je zagrać tylko jest zmuszony do zagrania od razu po otrzymaniu karty.

Karty SABOTAŻYSTA gracz trzyma razem z kartami FANT na stole.



Pozostałe zasady gry

Jeden ruch gracza to jedno zagranie karty.

Gracz może zagrywać karty tylko w trakcie swojej tury.

Jeżeli gracz spełni wymagania karty CEL znajdującej się na stole to wygrywa bez względu na to czy trwa jego tura.

Specjalne zdolności FANT są darmowe tj. gracz korzystając z nich nie marnuje “ruchu”.

Kart SABOTAŻYSTA można pozbyć się tylko poprzez odpowiednie karty.

Karty SABOTAŻYSTA nie liczą się jako FANT czyli nie liczą się do limitu kart FANT.

Nie ma limitu Kart SABOTAŻYSTA.

Jeżeli musisz odrzucić karty ze względu na limit - to Ty decydujesz jakie karty odrzucisz.

Jeżeli masz na ręku mniej kart niż wynosi limit to nie musisz odrzucać kart.

Jeżeli karta zmusza Cię do zagrania większej ilości kart niż masz w ręku to zagrywasz tyle kart ile masz w ręku.

Jeżeli karta zmusi Cię do zagrania wszystkich kart to zagrywasz wszystkie karty jakie masz w ręku.

Jeżeli istnieje limit FANT, a chcesz zagrać kolejny fant to możesz odrzucić swoje fanty tak aby zmieścić się w limicie - Ty decydujesz, które karty odrzucić.